Bogrummet - Fjeren og Rosen

Omslagsillustration: Emil Landgren
Josefine Ottesen

Eventyret om Fjeren og Rosen
Høst & Søn, udg. 2006, 268 sider

Anmeldt af: Carina Sørensen

Folkene i Det smukke land er utroligt flittige. Alt er sirligt og velholdt. I skolen lærer børnene nyttige ting, såsom at anlægge haver og bygge broer. Det er ikke velset at lytte til historier, men folkets konge kan ikke affinde sig med det. Gammelmor, som hun kaldes, er en af de få i landet som kan huske, da ingen andre har nogen erindring om tidligere tider. Den gamle kone fortæller Kongen historier om Fuglelandet, et pragtfuldt land, som ligger på den anden side af en giftig sump. Hun fortæller om folkene, som elsker at danse og synge, og gør det lige så tit de har lyst til det. Kongens nysgerrighed vækkes og han drager af sted for at finde sumpen. Her møder han Hejrepigen Ea, som er kommet for at finde den spådom, der kan få dybets dronning fjernet fra magten og dermed få sumpen væk, så de to folk igen kan forenes.

Dag er af Nat
Nat er af Dag
Lys og Mørke forblinder
Intet kan leve kun i sig selv
Den Gyldne Fugl forsvinder

Mørket skal sejre
ved ondskab og had
Ingen skal dette forhindre
Kun Fjeren og Rosen, der sammen står
kan atter få liv til at tindre

En utrolig smuk fortælling fra den populære fantasyforfatter Josefine Ottesen, er denne bog, som også er hendes første eventyrroman. Det var i 1987 at "Fjeren og Rosen" fik Kulturministeriets børnebogspris og nu 20 år efter er bogen udgivet i en jubilæumsudgave. Som ekstra guf er der en ny og fantastisk flot forside, men hvad der er endnu bedre er, at denne nye udgave er forsynet med forfatterens oprindelige slutning, som ikke kom med i den første udgave af bogen. I bogen er der desuden indlagt en CD med musik til "Eventyret om Fjeren om Rosen".

Poetisk og velskrevet bog, der er både spændende, eventyrlig og en ægte kærlighedshistorie. Jeg selv er meget begejstret for Josefine Ottesens bøger, men må indrømme at hendes andre bøger, "Krigeren", "Dragens kys" og "Historien om Mira" er mere min smag, men helt klart en storslået og flot fortælling.

Bogen kan læses fra 12 år og er velegnet til højtlæsning.

nach oben