Hnefatafl – tavl som i Helgi Daner
Lidt om Hnefatafl
Hnefatafl er et nordisk brætspil med mange navne. I romanen Helgi Daner kaldes det Tavl. Hnefatafl spilledes allerede i jernalderen og i vikingetiden. Brætspillet er fundet i forskellige størrelser, men altid med de samme regler. Den mindste spilleplade er på 7x7 felter, kun fundet på Island, og det største bræt med 19x19 felter findes omtalt i et angelsaksisk dokument. I løbet af middelalderen blev Henfatafl skiftet ud med skak, men i Skandinavien har man fortsat med at spille det helt op i det 18. århundrede under navnet Tablut.
Spillet
Tavl er et spil for to som hver kontrollerer en hær. Den ene spiller har en konge som forsvares med den omkringstående hird. Den anden spiller har sin hær delt i fire lejre, som skal omringe kongen og hans forsvar og forhindrer ham i at nå frem til et af spillepladens hjørner. Når han frem, er spillet slut.
Et spil består af mindst to omgange, så begge spillere får lov til at være angriber og forsvarer.
Kongen har netop udkæmpet et slag, som ikke gik godt. Hans egen hær er nu mindre end fjendens, og derfor prøver han at flygte gennem fjendens linjer, også selv om det koster hans mænds liv. Hvis han kan nå frem til et af de fire hjørner, har han vundet, men hvis fjenden fanger ham, har de vundet.
Spillet kræver:
1 konge
8 hirdkrigere (hvid)
12 angribere (sort)
1 spillebræt af 9x9 felter, med de fire hjørner og midten markeret.
Spillepladen kan f.eks. tegnes på et stykke papir, i sandet eller på et stykke læder.
Brikkerne kan laves af småsten, dambrikker, legoklodser, små træbrikker el. Brikkerne skal være i to farver, og Kongen skal være markeret.
Spilleregler:
Brikkerne opstilles som på Figur 1. Kongen står på det markerede midterfelt. Omkring ham står hirdmændene stillet op til forsvar. Kongen og hans hird er omringet af angriberne, der er placeret i fire hold.
Figur 1
Angriberen starter altid spillet.
Man må rykke en brik, før turen går til den anden spiller.
Alle brikker kan rykke frem og tilbage, fra højre mod venstre og omvendt. De kan rykke så mange felter de vil, men kan ikke hoppe over en anden brik. Man kan kun bevæge brikken i en lige linje, altså man kan ikke skifte retning under samme træk, og man kan aldrig bevæge brikken skråt. (brikkerne bevæger sig på samme måde som Tårnet i skak)
Ingen andre end Kongen må stå eller bevæge sig henover den midterste firkant. Alle andre brikker skal vige udenom midterfeltet, og kun kongen kan stå på hjørnefeltet.
Man kan fjerne en af modstanderens brikker ved at spærre den inde mellem to af sine egne brikker. Se Figur 2.
Figur 2
Men man taber ikke sin brik, hvis man selv rykker ind mellem to af modstanderens brikker. Se Figur 3.
Figur 3
Fanger man en modstanders brik mellem sig selv og et hjørnefelt, må man tage brikken.
Kongen kan kun ”fanges”, hvis han er omringet på alle fire sider af modstanderens brikker.
Når kongen frem til et hjørnefelt, har kongen og hans mænd vundet. Lykkes det for fjenden at fange kongen, har fjenden vundet.
God spillelyst
Vil du vide mere eller spille med mere avancerede regler er der masser af sjove og spændende oplysninger om spillet på nettet. Søg på ”Hnefatafl” og se, hvad der kommer op ;-)